Veľké sociálne siete budú musieť už čoskoro zmeniť spôsob, akým nám zobrazujú reklamy. Môže za to snaha Európskej únie zakázať cielené reklamy, ktoré sa pokúšajú na základe vašich osobných dát zobrazovať čo najrelevantnejšie reklamy.
Medzi osobné dáta, ktoré sociálne siete zbierajú sa radí pohlavie, rasa, náboženské vyznanie, politické názory, či životný štýl, no je ich oveľa viac. Na základe toho vám dokážu ponúknuť reklamu buď na kozmetiku, stravovacie doplnky, atď. Európska únia proti takémuto spôsobu reklamy bojuje a už čoskoro nebudú môcť spoločnosti prinášať reklamy, ktoré sú založené na vašich údajoch, píše portál MakeUseOf. Európska únia totiž prijala návrh zákona, ktorý by mal viac riadiť spôsob, ako budú reklamy fungovať.
Online služby budú musieť nájsť spôsob, ako vám jasne dať najavo možnosti, ktoré pri takýchto programoch máte. Vo väčšine prípadov vidíte výrazné tlačidlo „súhlasím“, zatiaľ čo iné možnosti sú buď zašednuté, alebo takmer neviditeľné. Takéto praktiky budia dojem, že užívateľ nedokáže z ich programu cielených reklám odísť a ak chce používať určitú stránku, musí len súhlasiť.
Z takýchto nie úplne férových jednaní obvinili spoločnosti Facebook a Google, ktoré vo Francúzsku dostali pokutu vo výške 210-miliónov Eur.
Dodatok nového návrhu zákona hovorí aj o tom, že sociálne siete nesmú používať cielené reklamy na maloletých, na základe ich osobných dát. Okrem toho Európska únia pracuje aj na iných spôsoboch, ako ochrániť užívateľov online. Jedným z nich je napríklad zamedzenie šíreniu nenávistných prejavov, alebo predajov falošných tovarov.
Boj proti nečistým praktikám
„Online platformy hrajú v našich denných životoch čoraz dôležitejšiu úlohu. Prinášajú nám však nielen nové možnosti, ale aj nové riziká. Je našou povinnosťou zabezpečiť aby to, čo je nelegálne v offline svete, bolo nelegálne aj v online svete. Musíme zároveň dbať na to, aby sme zaviedli potrebné pravidlá pre digitálny svet. Pravidlá, ktoré budú pomáhať konzumentom a občanom,“ píše sa v tlačovej správe Európskeho parlamentu.
Európska únia začala dýchať na krk obrovským sociálnym sieťam, akými sú Facebook, Instagram, či Twitter. Ich úlohou je, aby boli tieto platformy bezpečnejšie pre bežných užívateľov. Prvým krokom v tomto boji je zameranie sa na systém cielených reklám.
Podobný boj prebieha aj v Spojených štátoch. Americká vláda rovnako bojuje s veľkými sociálnymi platformami za ich „neférové obchodné praktiky“ a obavy ohľadom ochrany súkromia ich užívateľov.
Sociálne siete už v minulosti čelili rôznym obvineniam, ktoré sa týkali ich spôsobu nakladania s užívateľskými dátami. Príkladom je Facebook, no bez viny nie sú ani ostatné sociálne siete. Tie každoročne zarábajú obrovské množstvo peňazí práve cez reklamy. Reklamy sa zároveň spoliehajú na osobné dáta užívateľov, ktoré nie vždy získali čistým spôsobom.