Čínska spoločnosť Xiaomi si získala veľkú popularitu počas rokov 2015 a 2016, kedy sme ju začali evidovať i u nás v Európe. Niektorí fanúšikovia spoločnosti sú s ňou od jej počiatku na globálnom trhu a sledujú jej neustály rast. Pôvodne však spoločnosť pôsobila len v Číne a postupne svoje smartfóny a produkty inteligentnej domácnosti vysielala čoraz viac na západ. Dnes by sme smartfóny populárnej spoločnosti našli takmer v každej európskej krajine, čo však taká Amerika? Zatiaľ čo v Latinskej Amerike nájdeme niektoré modely prostredníctvom oficiálnej distribúcie, v takých Spojených Štátoch by sme takéto smartfóny hľadali márne. Prečo tomu tak je a plánuje vôbec Xiaomi niekedy vykročiť „za veľkú mláku“? Odpoveď nám prináša portál androidcentral.com.
V súčasnosti nájdeme v USA len inteligentnú domácnosť od Xiaomi
Ak by sme zavítali do Spojených Štátov, isto by sme si všimli, že Xiaomi smartfóny tam nevidíme bežne ako napríklad u nás v Európe. Nie, nie je za tým fakt, že v Amerike dominuje Apple, lebo je domáci. Dôvodom je biznis model, ktorý je odlišný v USA a odlišný model využíva čínsky gigant. Všetci totiž dobre vieme, že Xiaomi si za svoje zariadenia účtuje len 5% podiel, ktorý získa ako zisk na každom smartfóne. Narozdiel od iných spoločností, ktoré si pokojne naúčtujú aj viac ako 20% je myšlienka čínskej spoločnosti naozaj skvelá. Rovnako to však nevidia v USA, kde pre predaj smartfónu je dôležité nájsť si prepravného partnera.
Tento partner si však pokojne pripraví vyššiu cenu smartfónu, s čím Xiaomi rozhodne nesúhlasí. Politika spoločnosti vraví, že by sme za menej peňazí mali získať lepšiu výbavu. Takýto prepravný partner však potrebuje nejaký zisk aj pre seba a v konečnom dôsledku by sme modely na predajnom pulte našli s vyššou cenou. Prepravným partnerom môže byť iná spoločnosť alebo pokojne aj operátor. V USA sa bez prepravného partnera však smartfóny na trh nedostanú a Xiaomi by tak muselo ísť proti vlastnému biznis modelu.
Nikto nebude riskovať ban zo strany USA
Nie je tomu tak dávno, čo Xiaomi muselo riešiť súdny spor s USA. Hrozili mu totiž sankcie, ktoré stihli zo špičky najlepších výrobcov stiahnuť i spoločnosť Huawei. Bývalý gigant sa dnes z týchto sankcií len ťažko spamätáva a konkurenčné Xiaomi určite nebude riskovať, že by sa podobná situácia stala i jemu. USA si totiž kedykoľvek môže zmyslieť, že produkty takejto čínskej spoločnosti zakáže. A my chápeme, že sa čínskemu gigantovi viac vyplatí predávať v USA len inteligentnú domácnosť ako riskovať so smartfónmi.
Navyše na trhu v USA dominuje Samsung a USA s podielom 80%. Čínskemu Xiaomi by sa tak určite nevyplatilo konkurovať týmto dvom gigantom, pretože úspech by nemusel byť zaručený. V konečnom dôsledku by mohlo byť nákladnejšie smartfóny do USA prepravovať a zisk by nemusel byť taký, aký by si spoločnosť priala. Nateraz tak čínsky gigant nemá žiadne plány s distribúciou smartfónov „za veľkú mláku“ a vystačí si i s európskym trhom.
Myslíte si, že by Xiaomi malo skúsiť expandovať i do USA? Alebo by sa malo radšej viac sústrediť na Európu? Podeľte sa s nami v komentároch!