Spoločnosť Xiaomi sa do víru trhu s mobilnými zariadeniami vrhla približne 10 rokov dozadu, a dnes je vedúcou spoločnosťou v tejto oblasti. A to nie len v domácej Číne, ale aj na svetových trhoch. Pomaly, ale isto sa však Xiaomi prediera na pomyselný Olymp najväčšieho výrobcu smartfónov. Za týmto účelom určite stojí povedať, že využíva situáciu spoločnosti Huawei, ktorá sa po sankciách zo strany amerických úradov, ocitla v nezáviditeľnej situácii. Tvrdia to mnohí analytici. Téme sa venuje portál scmp.com.
„Keď bol Huawei v polovici roku 2019 pridaný na zoznam amerických entít, bol podľa objemu predajov druhým najväčším výrobcom smartphonov na svete,“ uviedla Fiona Vanier, hlavná analytička pre prognózy v CCS Insight. „Do posledného štvrťroka 2020 klesla na štvrté miesto a očakávame, že jej podiel na globálnom trhu bude stále klesať.“
Rok 2020 bol pre Xiaomi spanilou jazdnou
Pár dní dozadu spoločnosť ohlásila svoje finančné výsledky za minulý rok, ktoré ukázali rastúci trend predajov smartfónov vrátane ďalšej elektroniky. Spoločnosti sa podarilo rásť najme na globálnych trhoch, kde sa doposiaľ darilo spoločnosti Huawei.
„Spoločnosť Xiaomi určite využila ťažkosti spoločnosti Huawei pri budovaní podielu na globálnom trhu,“ uviedol Vanier. „V rovnakom období, v ktorom spoločnosť Huawei skĺzla z druhého najväčšieho výrobcu smartphonov na svete na štvrté, sme videli, ako spoločnosť Xiaomi zvýšila svoj podiel na trhu.“
Samotný rast odrážal agresívnu politiku spoločnosti Xiaomi v kombinácii s expanziou na nové trhy. Podľa dát IDC, sa trhový podiel spoločnosti v 4. štvrťroku 2020 zvýšil na 11,2%, čo predstavuje 43,3-milióna dodaných smartfónov. Spoločnosti sa tak podarilo zaradiť za Samsung a Apple, čím sa dostala na 3. priečku. Len pre zaujímavosť, za celý rok spoločnosť predala takmer 150-miliónov smartfónov.
V domácej Číne je lídrom Huawei, ale…
Na druhej strane, ako takou útechou pre Huawei môže byť, že sa im podarilo na domovskej pevnine udržať pozíciu lídra. Druhým dychom však treba dodať, že trhový podiel spoločnosti v porovnaní s predošlým rokom v 4. kvartáli zaznamenal prepad z 37% na 26%. Spoločnosti Xiaomi sa zas podarilo predať o 15% zariadení viac, vďaka čomu spoločnosť pokryla 12% trhu. Umiestnila sa tak na 5. priečke, hneď za spomínaným Huaweiom a spoločnosťami Vivo, Oppo a Apple.
Xiaomi podľa analytikov ťažilo najme vďaka produktovým radám smartfónov Redmi a z oslabenej pozície spoločnosti Huaweiu a ex-dcérskej značky Honor.
„V roku 2020 spoločnosť Xiaomi urobila správne kroky na udržanie konkurencieschopnosti na domácom trhu, “uviedol Will Wong, singapurský analytik spoločnosti IDC. „Spoločnosť napríklad aktívne prenikla na offline trh, aby získala podiel na trhu od spoločnosti Huawei.“
Wang Xiang v súvislosti s expanziou spoločnosti v konferenčnom hovore s analytikmi v poslednú stredu povedal:
„Strategicky rozširujeme náš maloobchodný kanál, pretože sa snažíme pokryť všetky okresy v kontinentálnej Číne,“ uviedol prezident spoločnosti Xiaomi Wang Xiang.
Očakáva sa, že expanzia spoločnosti Xiaomi bude aj naďalej pokračovať a to aj na zahraničných trhoch, odkiaľ spoločnosti v minulom roku plynula takmer polovica tržieb. Aktuálne Xiaomi predáva svoje produkty vo viac ako 100-krajinách sveta pričom na 54 trhoch patrí medzi päť najlepších predajcov.
Spoločnosť Xiaomi však podľa agentúry IDC’s Wong stále čelí mnohým výzvam, vrátane geopolitických rizík. Za spomenutie stojí pripomenúť sankcie zo strany amerických úradov, ktorým sa však Xiaomi podarilo úspešne ubrániť a pomocou súdneho sporu boli zvrátené. Otázkou však aj naďalej zostáva, spravia úrady v budúcnosti nejaký krok namierený voči Xiaomi a ak áno, tak aký?
Čo si myslíte o raste spoločnosti Xiaomi, bol spôsobený „len“ pádom Huaweiu?